Calvijn college 1 jaar!

Het is inmiddels een jaar geleden dat de deuren van ons prachtige gebouw zijn geopend. En met dat nieuwe jasje hebben we onszelf ook een nieuwe naam aangemeten: Calvijn College.
Bij de opening heeft directeur Jolanda Hogewind een speech gehouden, die een jaar na dato nog net zo relevant en kloppend is. Daarom plaatsten wij hier met trots de transcriptie ter gelegenheid van ons 1-jarig bestaan!

Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om het verhaal van Calvijn en dit nieuwe gebouw aan u te vertellen. Dit gebouw heeft ons vanaf het begin dat we er zijn omarmd, leerlingen vinden het hier fijn en in de leergebieden kan het onderwijs gestalte krijgen zoals wij denken dat het zou moeten zijn. Het gaat over beter kunnen differentiëren, omgaan met verschillen, de iPad en Apple tv als middel daartoe en gemakkelijker verschillende werkvormen kunnen toepassen, beter kunnen concentreren. Onderwijs waarbij leerlingen tot hun recht komen.

Dit gebouw helpt ons met ons verhaal. En dat verhaal is niet nieuw, we vertellen het al jaren, maar in het oude gebouw leek het te resoneren in de gangen en te verdwijnen in de putjes. Hier niet, hier vertelt het gebouw het verhaal zelf. Het gaat over dat we allemaal verschillend zijn en in wezen gelijk. Dat je hoge verwachtingen moet hebben, omdat dat reëel is. En dat de tijd voorbij is dat volwassenen het beter mogen weten, jongeren genereren hun kennis op hun eigen manier namelijk al.

Ons verhaal gaat erover dat je als je in het onderwijs werkt, je het verschil kunt maken wanneer je het beste uit jezelf haalt en er alles aan doet zodat leerlingen dat ook kunnen. En soms is het moeilijk voor hen om daar bij te komen, omdat je niet kunt geloven dat je iets goed kan.

Ons verhaal gaat ook over het inrichten van korte doorlopende leerlijnen, bijvoorbeeld met het MBO, waardoor leerlingen gaan versnellen en plezier krijgen in leren en zich erkend voelen. Kom maar kijken bij ons!

Het verhaal gaat over het arbeidsmarktperspectief en het gebrek aan differentiatie van taken en functies binnen de bedrijven waardoor groepen buiten de boot dreigen te vallen. En wij proberen de bedrijven aan ons te binden om samen naar oplossingen zoeken.

Maar ons verhaal gaat ook over samenwerken, met ondernemers, maar ook met de overheid en andere instanties en dat je zoiets geweldigs als dit daarmee voor elkaar kunt krijgen. Omdat je het wilt, erin gelooft en gezamenlijk naar de doelen zoekt. Maar toch ook dat je als onderwijsinstelling jezelf ziet als gelijkwaardige gesprekspartner en de regie houdt op basis van je visie en missie.

Ons verhaal gaat over het stellen van vragen zonder het antwoord al te weten en zonder oordeel, omdat je wilt begrijpen wat de ander drijft. En over dat spanningen in de samenleving vaak beginnen omdat je je niet aangesloten voelt, te vaak gehoord hebt dat je niet ok bent. Hier mag je zijn en worden wie je bent. Als leerling en als je hier werkt. Wel binnen bepaalde kaders, bijvoorbeeld dat je rekening houdt met elkaar en dat je uitgaat van de positieve intentie van een ander en als je daaraan twijfelt dat je dat bespreekt, met de juiste persoon op het juiste moment en op de op de juiste manier.

Een school als deze; een plek die ertoe doet. Waar, zoals Lodewijk Asscher zei, ‘problemen en kansen samen komen’ en wij problemen zelfs niet meer als zodanig zijn gaan beschouwen, maar wel de kansen. En dan ontstaan er onverwacht mooie dingen.

Ons verhaal komt nu naar buiten, het wordt verteld. Door de leerlingen, door het feit dat zij in de afgelopen weken dit gebouw hebben ervaren en omdat ze zeggen dat het onderwijs beter is geworden. Via de deuren van de kapsalon en de dienstenwinkel komt het verhaal naar buiten, via de sporthal en de kantine, via ons programma what’s next! Met de buurt. Via de blauwe voetbalkooi op het dak verschijnt het verhaal in onze stad:

Calvijn is de school waar je wilt zijn!

Meer nieuws